Reiderland en Oldambt, en de Punt van Reide
Erik Springelkamp
2013-12-11 16:34:07 UTC
De traditionele grens tussen het Oldambt en Reiderland werd gevormd
door de Tjamme.

Deze Tjamme loopt - als ik het goed lees - ten Noorden van Winschoten
en ten Zuiden van Finsterwolde naar het Oosten en buigt dan naar het
Noorden toe.

Termunten ligt in het Oldambt (Klei-Oldambt, Menterne), en ik lees dat
Reide op de Punt van Reide lag.

Dat kan ik maar moeilijk inpassen met een Tjamme als grens, die zoveel
Oostelijker loopt.

Weet iemand waar de Tjamme vroeger in de Eems uitkwam, en waar Reide
ten opzichte van dit punt lag?
--
Erik Springelkamp
http://springelkamp.nl
Menno van B.
2013-12-11 16:59:22 UTC
Post by Erik Springelkamp
Weet iemand waar de Tjamme vroeger in de Eems uitkwam, en waar Reide
ten opzichte van dit punt lag?
Interssante vraag. Ik heb het niet uitgezocht, maar misschien heb je
hier iets aan:

'Historische geografie van het Dollardgebied:
reconstructie van een verdwenen landschap.'

http://ottoknot.home.xs4all.nl/dollard/

De Tjamme en de Reider Ee kwamen vroeger iets ten noorden van
Nieuweschans samen.
http://www.beleven.org/sagen/reiderland/info/tidde_winninga.html

Zie verder:

www.noorderbreedte.nl/pdf/88604.pdf

(met middeleeuws kaartje waarop de Tjamme uitmond in de Westerwoldse A
waarvan de monding tussen Ooster- en Westerreide is gesitueerd.)

Menno van B.
Erik Springelkamp
2013-12-11 18:05:37 UTC
Post by Menno van B.
Post by Erik Springelkamp
[...]
Ha, die Tjamme liep dus via de Westerwoldse Aa weer helemaal naar het
Westen.

Waarbij die monding van de Westerwoldse Aa dus vlak bij de monding van
de Munter Ee lag, en Menterne (het Klei Oldambt) dus eigenlijk een hele
korte kustlijn/rivieroever had.

Ubbo Emmius is overigens wel erg royaal voor Reiderland bij het tekenen
van de grenzen, waarbij hij een heel stuk verdronken land tussen Klei-
en Wold-Oldambt aan Reiderland toekent. Terwijl het mij toch hoogst
waarschijnlijk lijkt dat de klei en wold gebieden van hetzelfde
landschap aan elkaar gegrensd hebben.

Ik beschouw de grens in het Wikipedia artikel over de Tjamme uit een
verdrag van 1391 (1420) wel geloofwaardig:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tjamme_%28rivier%29

Maar dan zou Ubbo Emmius de Zuidelijke uitstulping van Reiderland juist
weer te klein hebben aangegeven.
--
Erik Springelkamp
http://springelkamp.nl
Erik Springelkamp
2013-12-14 14:58:41 UTC
Post by Erik Springelkamp
Ubbo Emmius is overigens wel erg royaal voor Reiderland bij het
tekenen van de grenzen, waarbij hij een heel stuk verdronken land
tussen Klei- en Wold-Oldambt aan Reiderland toekent.
http://ottoknot.home.xs4all.nl/dollard/Emmius1630.jpg
Dat was een misverstand aan mijn kant. De groene grenslijn zal wel het
overstroomde gebied aanduiden, niet Reiderland.
--
Erik Springelkamp
http://springelkamp.nl
EeBie
2013-12-11 18:10:14 UTC
[...]
Heb je hier misschien iets aan?

(Wel op volle grootte bekijken!)
EeBie
Erik Springelkamp
2013-12-12 09:19:19 UTC
Post by EeBie
Heb je hier misschien iets aan?
<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Kaart_of_landtafer
eel_der_provincie_van_Groningen_en_Ommelanden_full.jpg>
(Wel op volle grootte bekijken!)
Nee, het is een mooie kaart, maar daar is Reiderland al lang
overstroomd (en zelfs al weer ten dele ingepolderd).
--
Erik Springelkamp
http://springelkamp.nl
Bert(AWRvB)