Stilte op het Akerkhof
boebels
2015-12-26 16:25:23 UTC
Op het Akerkhof deelde een wildvreemde mij mee dat hier vroeger een
riviertje liep.
En dat de toren daardoor scheef was gaan staan.
Vaag staat me bij dat de toren ooit ingestort is (?1710), maar wanneer
is de volgende keer?
De klok op de toren staat al stil.
Harko Debeurs
2015-12-28 18:26:42 UTC
Post by boebels
Op het Akerkhof deelde een wildvreemde mij mee dat hier vroeger een
riviertje liep.
"In de middeleeuwen was de Der Aa-kerk een handelskerk voor schippers
en kooplui rondom het riviertje de Aa."

http://reliwiki.nl/index.php/Groningen,_A-Kerkhof_2_-_Der_Aa-kerk

"800
Er staat een kleine houten kapel op de plek waar nu de Der Aa-kerk
staat. De kapel wordt gebruikt door schippers, op de plek van de
Vismarkt is een havenkom met een uitvaart naar het riviertje de A."

http://www.blgroningen.nl/locaties/deraakerk/geschiedenis
Post by boebels
En dat de toren daardoor scheef was gaan staan.
Geen bewijs hiervoor gevonden.
Post by boebels
Vaag staat me bij dat de toren ooit ingestort is (?1710),
"1710
De toren stort opnieuw in, nu zonder aanwijsbare aanleiding. Kennelijk
was de herbouw van matige kwaliteit geweest. "

http://www.blgroningen.nl/locaties/deraakerk/geschiedenis
Post by boebels
maar wanneer
is de volgende keer?
Het einde der tijden of wanneer Bommen Berend herrijst.;-)
Post by boebels
De klok op de toren staat al stil.
Rampspoed is nabij, dat staat vast. ;-)

Harko Debeurs
Erik Springelkamp
2015-12-31 18:36:16 UTC
Waar is deze bewering op gebaseerd?
Harko Debeurs
2016-01-03 17:09:59 UTC
Post by Erik Springelkamp
Post by Harko Debeurs
[...]
Wel even goed citeren. Er staat dit:

[...]

"

Voor het antwoord had je dus bij de beheerder van die site moeten
zijn, niet bij mij.
Je had natuurlijk zelf ook even op onderzoek kunnen gaan. Dan was je
bijv. dit tegengekomen:

"Ook op de plek van de huidige der Aa-kerk stond al eerder een
kerkgebouw. Zo rond 1000 was deze kapel gewijd aan zowel Maria als
Nicolaas, en de huidige kerk zou dus met evenveel recht Mariakerk,
Onze-Lieve-Vrouwekerk of Nicolaaskerk kunnen heten."
http://www.klokkenluidersgilde.nl/geschiedenis

En ook dit:

"Groningen
Hoofdstad van de gelijknamige provincie. De nederzetting is in de
vroege middeleeuwen ontstaan op een noordelijke uitloper van de
Hondsrug, nabij de plaats waar de riviertjes de Drentse A en de Hunze
samenkwamen in het Reitdiep. Rond 800 kreeg dit esdorp een eerste,
houten kerk."
http://www.dbnl.org/tekst/sten009monu04_01/sten009monu04_01_0038.php
uit:
"Monumenten in Nederland. Groningen
Ronald Stenvert, Chris Kolman, Ben Olde Meierink, Sabine Broekhoven en
Redmer Alma"
http://www.dbnl.org/tekst/sten009monu04_01/
Dat is een deel in de 12-delige reeks "Monumenten in Nederland"
Hier:
http://www.dbnl.org/tekst/sten009monu00_01/"

En anders duik je zelf maar in de archieven en geschiedenisboeken.
Veel plezier ermee!

Harko Debeurs
Erik Springelkamp
2016-01-03 21:56:04 UTC
Post by Harko Debeurs
Post by Erik Springelkamp
[...]
Jij verspreidt die verzinselen.
Post by Harko Debeurs
Je had natuurlijk zelf ook even op onderzoek kunnen gaan. Dan was je
[knip]

Nergens enige aanwijzingen voor een havenkom op de plaats van de Vismarkt.
Post by Harko Debeurs
En anders duik je zelf maar in de archieven en geschiedenisboeken.
Heb ik gedaan.
Nooit enige aanwijzing voor bovenstaande bewering tegengekomen.

Ook in de grondprofielen heb ik daar niets van gezien.