Stadjersweek Vindicat
Mieghommel
2005-04-28 17:38:47 UTC
Een Haagse tandarts graaft zich autobio op zijn webstek en plaatste er
een kiekje op, dat uit zijn studententijd stamt:
http://www.kjbrouwer.nl/studeren.html

Tot mijn verbazing vertederde het plaatje me enigszins. Tegen
corpsballen heb ik namelijk vrij langdurig een hevige aversie
gekoesterd. In mijn VERA-tijd, rond 1980, schreef ik bijvoorbeeld eens
een gedicht, dat uitging van het legendarische piano-incident:
"Vindicat viert weer een lustrum dit jaar
Zie op het balcon staat de piano al klaar
Om t.z.t. naar benee te worden geworpen
Zijn doodssmak te horen in d'ommliggende dorpen"
(Etc. etc. tot de werkster in de ochtendgloren de braaksporen der heren
kwam ruimen.)

Misschien heeft mijn tanende hekel er ook wel mee te maken, dat ik
leden van Vindicat tegenwoordig alleen maar overdag tegenkom, terwijl
dat vroeger veelal bij nacht en ontij was. Van mijn werk weet ik
bovendien, dat je alle 3000 leden van deze club beslist niet over één
kam scheren mag met een soms wel erg gezichtsbepalende, want zeer
luidruchtige minderheid. Bij Forward, Aegir en de rugbystuds zag ik
toch ook wel erg mooie gekken rondlopen.

Ook dit jaar viert Vindicat een lustrum. Van zaterdag 7 tot en met
dinsdag 10 mei aanstaande hebben ze daarom ook weer een 'Stadjersweek',
een soort open huis voor iedereen met allerlei activiteiten. Ziehier
het programma:
http://www.lustrumvindicat.nl/overdonderd/informatie/stadjersweek.php

Ik denk dat ik er maar eens langsga, dit keer. De bejaardenmiddag lijkt
me wel wat. Wie weet donderen ze een piano van het balcon af. Lijkt me
machtig mooi.
Eddy Landzaat
2005-04-28 21:28:52 UTC
Post by Mieghommel
Tegen
corpsballen heb ik namelijk vrij langdurig een hevige aversie
gekoesterd.
Ik denk dat dat vrij algemeen is, die aversie tegen Vindicat. Ik heb hun
irritante gedrag namelijk vrij goed mee kunnen maken op studentenflat
Selwerd 3.

Ik ben dan ook van mening dat als het College van B&W die idiote plannen
voor de Grote Markt aangenomen willen hebben, zij aan moeten kondigen dat
Vindicat noodgedwongen opgeheven gaat worden! Dan mogen de corpsballen al
hun eigen (en vaders) centen inzetten tegen de plannen, ze worden met een
verpletterende meerderheid aangenomen...
--
Eddy Landzaat
Altijd op zoek naar de familie Van Veen in Utrecht en Amsterdam.
Mieghommel
2005-04-28 21:50:49 UTC
Post by Eddy Landzaat
hun eigen (en vaders) centen inzetten tegen de plannen, ze worden met een
verpletterende meerderheid aangenomen...
Is allang geregeld. Achter de nieuwe pui houdt Mutuaq Fides evenveel
ruimte en ook een balkon met uitzicht op de Grote Markt. Daarom houdt
Vindicat zich ook erg stil in de discussie over de oostzij.
Joske
2005-05-04 12:20:46 UTC
Post by Mieghommel
Ik denk dat ik er maar eens langsga, dit keer. De bejaardenmiddag
lijkt me wel wat. Wie weet donderen ze een piano van het balcon
af. Lijkt me machtig mooi.
De tijden zijn veranderd, dat verklaart waarschijnlijk een deel van
je toegenomen tolerantie. Herinner je je bijvoorbeeld nog dat
beursberichten niet standaard bij het nieuws hoorden? Met ingang van
Lubbers en Reagan werd geld minder vies, simpel gezegd - en als je
gemeengoed bent, hoef je minder raar te doen.

Ik at in die tijd overigens geregeld in hun mensa. Eerlijk is
eerlijk, het was lekkerder dan in Vera.

Maar ik herinner me ook slechte zaken, zoals een langharige student
die de trap af werd gestompt en geschopt omdat hij zijn jas niet uit
wilde doen op een *open* avond (een Franse week). En ik vond het als
jonge vrouw ontzettend vreemd dat de meiden aldaar zich als sleuven
lieten aanspreken.

De sporadische keren dat ik er was werd er ook steevast stevig
gezopen en met blote billen aan de kroonluchters gebungeld. Of ik
dat shockerend vond? Ik was denk ik eerder verbaasd dat ze het nodig
hadden. Ondertussen is 'stoer' weer opnieuw 'gewoon' geworden.

Ook erg fijn was als je elders een groepje Vindicaters aantrof dat
vrouwen of homo's zat te schofferen, op een terras bijvoorbeeld. Van
dat flinke gebral in harde stemmen zodat iedereen het goed kon
horen. Maar als het je lukte dat uit te zitten, kon je het geluk
hebben dat er maar een of twee overbleven... en dan zaten daar toch
maar weer gewoon malle jongetjes die niets meer te zeggen hadden.

Joske
Mieghommel
2005-05-04 18:16:52 UTC
Post by Joske
De tijden zijn veranderd, dat verklaart waarschijnlijk een deel van
je toegenomen tolerantie. Herinner je je bijvoorbeeld nog dat
beursberichten niet standaard bij het nieuws hoorden?
Ja, en er waren nog andere beursberichten ook. Van Koos Zwart, voor de
VARA. Ketama 2,25; Nepal 4,00 enz.
Post by Joske
Ik at in die tijd overigens geregeld in hun mensa. Eerlijk is
eerlijk, het was lekkerder dan in Vera.
Het was meer conventioneel daar: aardappels met stukje vlees en groente
en een beste scheut jus uit een pakje. Bij VERA hadden ze vaak
zilvervliesrijst rijst met prut, culinair zat daar wel wat meer
avontuur in. Qua uitzicht was het bij Vindicat beter.
Nog erger: als 'gleuven'.
Joske
2005-05-07 14:47:03 UTC
Post by Mieghommel
Post by Joske
[...]
Zoiets herinner ik me helemaal niet. Klinkt een beetje als de
waterstanden :-)
Post by Mieghommel
Post by Joske
[...]
Zeker, Vera was alternatiever in het aanbod. Maar ik vond ook het
niet zo gezellig zitten daar, beetje viezig of zo.
Ik denk dat ik dat bedoelde.

Joske
R***@gmail.com
2005-05-09 14:00:18 UTC
Misschien kom ik je er wel tegen.. :-)
Mieghommel
2005-05-09 17:50:16 UTC
Post by R***@gmail.com
Misschien kom ik je er wel tegen.. :-)
Ja, ik hoop dat mijn plicht mij derwaarts roept.
Ben je lid geweest misschien?