Grote markt
akerkhof
2005-06-06 19:12:17 UTC
Is er ook een goed Site-overzicht van het grotemarkt gebeuren
bv wie voor en tegen zijn, maar ook hoelang het gaat duren enz.

?? AB
ana buren
2005-06-06 19:24:27 UTC
http://www.grotemarktja.nl/
http://www.meerdoenmet40miljoen.nl/

aNa
FredW
2005-06-06 20:59:49 UTC
Post by ana buren
Post by akerkhof
Is er ook een goed Site-overzicht van het grotemarkt gebeuren
bv wie voor en tegen zijn, maar ook hoelang het gaat duren enz.
http://www.grotemarktja.nl/
http://www.meerdoenmet40miljoen.nl/
Ik vind de eerste site veel informatiever dan de tweede.
Naar aanleiding daarvan, wil ik een aantal opmerkingen kwijt.

Als de SP tegen iets is, is dat voor mij een aanbeveling
om voor te stemmen (een wijze les van het Europa referendum).
In dit geval negeer ik de SP, want Jan Marijnissen weet het weer beter,
zonder zich iets aan te trekken van de lokale vertegenwoordigers.
(hij weet altijd alles beter dan iedereen, erg vermoeiend.)

Ik heb nu ook het artikel in het DvhN gelezen, waarin Kees
van Twist nogal wild om zich heen slaat.
'Willen we in Groningen een bruisende stad of zetten we de hakken
in het zand en glijden we af naar het niveau Assen of Leeuwarden."
Wat er niet deugt aan het niveau van Assen en/of Leeuwarden
kan ik nergens vinden.
En waarom de tegenstanders van Kees van Twist zogenaamd
de hakken in het zand zouden zetten, staat ook nergens.
We hadden hier in Assen ook een tijdje een "bruis"-wethouder.
Zodra iemand begint over een "bruisende" stad, gaan nu mijn
nekharen recht overeind staan, het betekent meestal dat
iemand iets wil, wat volstrekt onhaalbaar is, op een manier
die nergens toe leidt (en wel het nodige geld kost).
Als ik op vrijdag of zaterdag door Groningen loop, is er
volop leven in de brouwerij, als ik op zondagmiddag door
de Herestraat loop, kun je er een kanon afschieten.
Maar dat schijnt bij een studentenstad te horen.

Wat ik merk, is dat voor- en tegenstanders elkaar voor rotte vis
uitmaken, zonder dat er iets concreets is, waarover gepraat wordt.

"Wilt u een levendige, mooie en veilige Oostwand?"
(een suggestieve vraag, wie zou daar nou tegen zijn?)
En wie zich tegen de plannen uitspreekt is dan zeker tegen
veiligheid en een mooi stadsbeeld?

Nou, ik ken de huidige oostwand al meer dan 50(?) jaar.
Het is bepaald niet fraai, maar dat is de noordkant ook niet.
Als men wat wil, zul je beiden in hun samenhang dienen
te bekijken.

Dat oersaaie gebouw (van een bank?) moet hoognodig eens
tegen de vlakte, het wordt nu nog een (heel klein) beetje
gecamoufleerd door een poffertjeskraam.
Het is toch geen gezicht zo'n doods gebouw aan de noordkant
van de Grote Markt, aan de voet van de Martinitoren,
het verziekt de levendigheid van de Grote Markt.
Als dat stukje noordkant tussen het gemeentehuis en de oostkant
nu eens winkels en cafés met terrassen zou hebben, dan zal
de oostkant er ook geheel anders uitzien.
Nu gaapt er een gat van doodsheid tussen de Martinitoren en V&D.
*Doe daar eens wat aan* !!!

En wat men nu precies aan de oostkant wil bouwen en wat
daar in komt (winkels, horeca) en hoe het er uit gaat zien,
is mij volstrekt onduidelijk, er zijn slechts vage tekeningen,
gebaseerd op .............. losse gedachten (?).

Nee, het hele referendum lijkt steeds meer op emotioneel
modder gooien naar de tegenstanders, niemand is nog bezig
de positieve kanten van de plannen uit te dragen.
De verdachtmakingen vliegen in het rond, men is aan het
kissebissen over e1n of twee meters meer of minder,
er worden burgemeesters uit de provincie bijgesleept
op basis van onzinnige gronden, ik ben er goed zat van.

Waarom niet een reconstructie/herbouw van het oude centrum,
zoals je in veel Duits steden kunt zien, herbouw de bebouwing
van voor WOII of iets in een soortgelijke stijl, met winkels/horeca
beneden en woningen boven, dan krijgt de wand weer karakter.

Het plan - voor zover er een merkbaar plan is - rammelt aan
alle kanten, ik ben er volledig op afgeknapt.
Als ik zou mogen stemmen, zou ik zeker nee stemmen.
Niet omdat ik niet vind dat de oostkant sterk verbeterd
kan worden, maar omdat de huidige plannen zo vaag en ook
onrealistisch zijn, dat ik er niks mee kan beginnen.

----------
O ja, HET probleem van Groningen, is wat een ondernemer
hier vermeld:
http://www.grotemarktja.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=10&Itemid=67
"Om die mensen toch in de binnenstad te krijgen moet ook
de auto meer worden toegelaten in plaats van auto­luwe delen
en parkeerverboden invoeren, vindt Niessen. Het is volgens
hem een feit dat de klant bijna met de auto de winkel in wil rijden.
Meer parkeervoorzieningen dichtbij de winkels zou dé
oplossing zijn. Een troef."

Nu is dat om allerlei (in mijn ogen goede) redenen niet haalbaar,
maar ik denk dat het parkeerprobleem HET grote probleem
van Groningen is.
En als nu ook het P&R terrein aan de Sontweg (bij de veemarkt),
gesloten is, zoals ik begrepen heb, blijven weer meer bezoekers
van de stad weg en die zal het worst zijn of er leuke gevels aan deze
of gene zijde van de Grote Markt staan, zolang ze hun auto niet goed
kwijt kunnen, komen ze niet.
----------

En dan was er ook nog zo'n idioot koor, zie ik nu:

En daarom allemaal in koor:
De échte stadjers stemmen vóór!
En daarom allemaal in koor:
De Stadjers stemmen voor!

Kunnen we daar niet eens Rabenhaupt en zijn mannen
met pek en veren op af sturen?
--
Groeten van WedFr(e) te A.
Dwarsliggers zijn nodig om de rails recht te houden
Ben Doedens
2005-06-06 22:00:53 UTC
Post by FredW
[...]
Men hoeft maar naar de Brink van Deventer te kijken om te zien WAT er moet
gebeuren aan die Noordwand. Wat dat betreft zitten de zaken van Sjoerd aan
de verkeerde wand !
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
FredW
2005-06-07 10:16:09 UTC
Post by ana buren
Post by akerkhof
Is er ook een goed Site-overzicht van het grotemarkt gebeuren
bv wie voor en tegen zijn, maar ook hoelang het gaat duren enz.
http://www.grotemarktja.nl/
http://www.meerdoenmet40miljoen.nl/
http://www.stemwijzergrotemarkt.nl/
En ziedaar, dit gehakketak haalt nu zelfs de landelijke pers:
"Ophef om 'misleidende' Groningse stemwijzer"
http://www.nu.nl/news/537474/50/Ophef_om_%27misleidende%27_Groningse_stemwijzer.html
En zo gaat het moddergooien maar door .............

Ook de voorstanders van de plannen maken zich schuldig aan
gebrek aan objectiviteit en aan tendentieuze voorlichting,
dus waar praten ze nou helemaal over.

Voor mij is het een kwestie van de pot en de ketel (en zo).
:-?
--
Groeten van WedFr(e) te A.
Die (soms even) de tijd heeft om als "hangoudere" achter de PC te
hangen, ;-)
ana buren
2005-06-07 16:53:47 UTC
Post by FredW
Post by ana buren
Post by akerkhof
[...]
"Volgens het comité Grote Markt Ja! is de stemwijzer zeer tendentieus.
Woordvoerder B. Bodewes is kwaad: "Het is vrijwel onmogelijk om met
deze stemwijzer op een 'ja' uit te komen. Dit is een waardeloze zet
van het Neekamp. We hadden juist afgesproken om een open en eerlijke
campagne te voeren. Dit is niet de richting waar de campagne heen moet
gaan."

Ik heb de stemwijzer uitgeprobeerd en heb een keer alle vragen met ja
beantwoord. Toen kreeg ik toch echt het advies om ja te zeggen bij de
stemming.
Ik vind het allemaal buitengewoon vermakelijk. Het lijkt me
overduidelijk dat de stemwijzer een gekleurd advies uitbrengt. Net
zoals de gemeente doet.
Maar de argumenten zijn steekhoudend.

aNa
FredW
2005-06-07 20:19:03 UTC
Post by ana buren
Post by FredW
Post by ana buren
Post by akerkhof
[...]
De eerste keer dat ik de stemwijzer gebruikte, had ik 21 punten.
Ik heb nu ook eens alle vragen met "eens" beantwoord.
En nu kom ik op 45 punten, ik kom nu in de groene zone terecht.

41 - 45 punten: "U bent het helemaal of in grote lijnen eens met
plannen van
het college. U kunt met een gerust hart 'voor' stemmen bij het
referendum."

Maar dat is ook de enige groene zone!
De rest bestaat slechts uit roodachtige zones, die niet meer voor
de plannen zijn.

Ik ben benieuwd hoe de puntentelling opgebouwd is.
Maar dat ga ik niet verder uitzoeken.
:-D
--
Groeten van WedFr(e) te A.
Hoezeo compromis, heb ik het mis dan?
Loesje
akerkhof
2005-06-07 12:16:05 UTC
Post by ana buren
Post by akerkhof
Is er ook een goed Site-overzicht van het grotemarkt gebeuren
bv wie voor en tegen zijn, maar ook hoelang het gaat duren enz.
http://www.grotemarktja.nl/
http://www.meerdoenmet40miljoen.nl/
Bedankt voor de links
Maar helaas duidelijk is het nog niet allemaal ..

Hoelang gaat het allemaal duren ?
Joske
2005-06-07 14:50:56 UTC
Post by akerkhof
Is er ook een goed Site-overzicht van het grotemarkt gebeuren
bv wie voor en tegen zijn, maar ook hoelang het gaat duren enz.
Vandaag viel net het stembiljet in de bus. Kleine folder erbij die
verwijst naar

http://www.grotemarktberaad.nl/

Op deze site ligt het accent sterk op het Groninger Forum. Kennelijk
een nieuw paradepaardje.

Joske
Mieghommel
2005-06-07 17:27:19 UTC
Post by Joske
Post by akerkhof
[...]
Het Groninger forum is helemaal geen nieuw paradepaardje. Het was een
vergadering die tot stand kwam na het echec met de noordwand, toen
opknap van de oostzijde in beeld kwam. De politieke partijen zaten
erin, verschillende bewonersorganisaties, en diverse belangenclubs,
onder andere van ondernemers. Het was echt een heel breed gezelschap,
dat een stuk of zes, zeven keer bij elkaar gekomen is en waarvan de
beraadslagingen ook allemaal in het Dagblad en de Gezinsbode
terechtgekomen zijn. Voor mijn eigen krant heb ik er twee keer bij
gezeten, en af en toe had het Poolse Landdag-achtige trekjes maar
uiteindelijk zaten al deze clubs wel min of meer op een lijn, toen de
Rotterdamse architect Jan Willem Neutelings een schets voor de oostwand
presenteerde. Ook die heeft overigens uitgebreid in de krant gestaan.
Belangrijkste principe was dat de rooilijn weer naar de plaats ging
waar hij voor 1945 lag. Op die manier ontstaat een heleboel ruimte om
leuke dingen mee te doen.

Ik zou hier verder nog een heleboel dingen kunnen zeggen, maar ik heb
het smoordruk, helaas. Dat de plannen vaag zijn, zoals Fred W, stelt,
daar kan ik me wel iets bij voorstellen (no pun intended), want het
plan gaat om de stedebouwkundige outline: nieuwe rooilijn, bouwhoogtes,
en de functies die in het gecreëerde volume gerealiseerd worden. Pas
in een later stadium komt de architectuur, zg maar het jasje aan bod,
en het stadsbestuur heeft al toegezegd dat wat dat betreft de mensen
mogen kiezen uit meerdere schtsontwerpen, zoals dat ook gebeurde bij de
Waagstraat.

Ik ben een gematigd voorstander, maar moet het affiche nog ophangen.
Een korte stemverklaring: er moet wat gebeuren met die oostwand, die
rooilijn moet ook naar voren, daar ben ik al jaren een verklaard
voorstander van. De maximale bouwhoogte, daar zit ik wat tegen aan te
hikken, maar dat stuk komt zeker niet direct aan de Markt, maar achter
de eerste gevelrij, aan een binnenplein, en is dus vanaf de begane
grond op de Grote Markt niet te zien. Qua functie ben ik een heel warm
voorstander van een historisch museum, dat binnen de context van het
Groninger Museum, vooral dankzij Haks, niet mogelijk is gebleken. Wat
mij betreft maakt dat historische museum ook zo maximaal mogelijk
gebruik van de ict-snufjes die er zijn en die we hier in de stad al
voorhanden hebben, zoals 3-d visualisatie. Veel mensen vinden het
verplaatsen van de OB kapitaalvernietiging. Maar de OB zit in een
huurpand, waarvoor met een jaar of wat een nieuw huurcontract moet
worden afgesloten, en wie weet hoe duur dat dan uitvalt? Bovendien, de
RUG heeft zich intussen al meermalen bereid verklaart de huidige OB
over te nemen.
Tot slot nog dit: Combinatie van een historisch museum - state of the
art - met een dito informatiecentrum, de openbare bibliotheek, en een
debatcentrum, kan en zal wel degelijk meer mensen trekken naar het
stadshart. Ik zou er zelf heel graag willen werken.
Peter Kleiweg
2005-06-08 13:31:19 UTC
Post by Mieghommel
Het Groninger forum is helemaal geen nieuw paradepaardje. Het was een
vergadering die tot stand kwam na het echec met de noordwand, toen
Het Groninger Forum is nu de naam van (een deel van) de nieuwbouw.
Post by Mieghommel
[...]
Zet een groep mensen bij elkaar om een groots plan te maken, en
ze maken een plan. En dat kan best een heel mooi plan zijn. Maar
ik vraag me af, willen we wel zulke grootschalige nieuwbouw? Is
het nodig? Is het het geld en de jarenlange overlast waard? Ben
ik ontevreden met de Grote Markt zoals die nu is? De Waagstraat
mijd ik, evenals de winkels in de nieuwbouw daaromheen. Die
oostwand is niet zo fraai, evenals de noordwand, maar om dat te
veranderen hoeft er niet zo'n grootschalig bouwproject opgezet
te worden. En waarom moet die rooilijn nou ineens weer naar
voren? Om de vooroorlogse sfeer terug te brengen? Begin eens met
die nieuwbouw rond de Waagstraat weg te halen. Schep eens een
beetje ruimte!

Het klinkt allemaal leuk, maar voor mij hoeft het niet zo. Ik
ben geneigd niet te gaan stemmen.
--
Peter leest : Glaube -- Wahrheit -- Toleranz ; Das Weiherhaus
http://www.let.rug.nl/~kleiweg/leeslog/
ÂÑTØÑ
2005-06-08 15:11:25 UTC
Post by Peter Kleiweg
Het klinkt allemaal leuk, maar voor mij hoeft het niet zo. Ik
ben geneigd niet te gaan stemmen.
Dan gaat je stem uiteraard verloren.
Als het voor jou niet zo hoeft, waarom stem je dan niet tegen?
Anton
Peter Kleiweg
2005-06-08 15:13:51 UTC
Post by ÂÑTØÑ
Post by Peter Kleiweg
Het klinkt allemaal leuk, maar voor mij hoeft het niet zo. Ik
ben geneigd niet te gaan stemmen.
Dan gaat je stem uiteraard verloren.
Uiteraard.
Post by ÂÑTØÑ
Als het voor jou niet zo hoeft, waarom stem je dan niet tegen?
Dat tegen hoeft van mij ook niet.
Joske
2005-06-08 15:40:11 UTC
Mieghommel schreef op de 7e dag van de zomermaand van het jaar
Post by Mieghommel
[...]
Je verwoordt het beter dan ik deed. Ik ben ook niet tegen
verbetering die ertoe leidt dat de Grote Markt mooier en vooral
toegankelijker (=meer op menselijke maat) wordt. De verschuiving van
de rooilijn lijkt me daarvoor een prima idee. Ik ben zelfs nooit
tegen een parkeergarage eronder geweest. Ik heb wel degelijk de
animatie bekeken die er al geruime tijd geleden voor werd
gepresenteerd. Maar ik blijf toch echt struikelen over weer zo'n
groots en prestigieus, en modieus, hoog glazen project.

Joske
Mieghommel
2005-06-08 16:22:38 UTC
Post by Joske
ik blijf toch echt struikelen over weer zo'n
groots en prestigieus, en modieus, hoog glazen project.
Nogmaals, het gaat over de functies en de outline (bouwhoogtes, in hun
differentiatie en rooilijn). Je begint nu over glas, maar over het
precieze uiterlijk is verder nog helemaal niets gezegd, dat hangt
helemaal af van de architectuur en die komt pas in een later stadium
aan de orde met de presentatie van meerdere bouwplannen waaruit de
mensen mogen kiezen.
Verschillende van je kwalificaties gaan dus niet op. Het groots en hoog
niet omdat de bouwhoogte aan de markt zelf gelijk blijft aan die van
nu, modieus en glazen niet, omdat het jasje in een later stadium aan de
orde komt - het kan zelfs nog retro-architectuur worden - en
prestigieus, ach, dat kan je vooraf niet bepalen, dat maken mensen
naderhand wel uit. Ik vind dat prestigieus maar een clichématige term
die er te pas en te onpas wordt bijgehaald en die totaal niets zegt.
In elk geval zou ik het een blamage vinden als er nu weer een plan
wordt afgestemd. Dat betekent namelijk dat er aan de Grote Markt
helemaal niets kan en daarmee heeft Groningen zich als zichzelf
vernieuwende stad definitief gediskwalificeerd.
Eddy Landzaat
2005-06-08 16:52:50 UTC
Post by Mieghommel
[...]
Kiezen? Hoe, weer een referendum?

Of gewoon een keuze van de gemeenteraad waarbij van te voren al gezegd
wordt dat de fraaie, door de Stadjes gesteunde, oplossingen niet binnen het
budget passen?

Een fraaie noord- en oostwand kan zeker geen kwaad. Maar of dat ook
daadwerkelijk meer bezoekers naar de binnenstad gaat trekken waag ik te
betwijfelen. En wat heb je er aan wanneer de gemeente veel mensen vanuit de
provincie trekt, terwijl de stedelijk bevolking elders gaat winkelen?

Maar goed, wanneer Vindicat verplaatst wordt naar het Zernikecomplex en
vervangen wordt door een unieke winkel (dus niet van dat 25-in-een-dozijn-
soort zoals in de Herestraat), ga ik twijfelen aan mijn nee-stem...
--
Eddy Landzaat
Altijd op zoek naar de familie Van Veen in Utrecht en Amsterdam.
Mieghommel
2005-06-08 17:50:51 UTC
Post by Eddy Landzaat
Kiezen? Hoe, weer een referendum?
De vorm van die volksraadpleging is niet bepaald. Zou een referendum
kunnen zijn, of een enquete in de Gezinsbode. In elk geval worden er
meerdere architectonische ontwerpen aan de stadjers voorgelegd.
Post by Eddy Landzaat
Of gewoon een keuze van de gemeenteraad waarbij van te voren al gezegd
wordt dat de fraaie, door de Stadjes gesteunde, oplossingen niet binnen het
budget passen?
Joh, het budget wordt tentatief al vastgesteld met dit voorstel voor de
Grote Markt oostzijde. Daar is dan na het referendum in principe al
over beslist. Verder zal een aantal architecten worden uitgenodigd om
binnen de gestelde stedebouwkundige kaders met eerste schetsontwerpen
te komen. Misschien gaat dat zelfs in de vorm van een prijsvraag, en
wie weet mogen de stadjers zelfs helemaal zonder tussenkomst van de
raad over beslissen welke bouwmeester het definitieve ontwerp leveren
mag.
Vaak is het wel zo dat eerste plannen van architecten veel te duur
zijn. In de loop van zo'n besluitvormingstraject worden plannen heel
vaak uitgekleed, om bij een budget te passen. Inderdaad, menigmaal met
een belabberd beeld als resultaat.
Post by Eddy Landzaat
Een fraaie noord- en oostwand kan zeker geen kwaad. Maar of dat ook
daadwerkelijk meer bezoekers naar de binnenstad gaat trekken waag ik te
betwijfelen.
Kijk, dit is uiteindelijk een kwestie van geloof. Ik geloof van wel.
Mits er flink wat avontuur in de uitvoering zit.
Post by Eddy Landzaat
En wat heb je er aan wanneer de gemeente veel mensen vanuit de
provincie trekt, terwijl de stedelijk bevolking elders gaat winkelen?
'De' stedelijke bevolking winkelt niet elders. En zou dat wel het geval
zijn, dan heb ik liever een stad vol met provincialen, dan een helemaal
lege stad.
Post by Eddy Landzaat
Maar goed, wanneer Vindicat verplaatst wordt naar het Zernikecomplex en
vervangen wordt door een unieke winkel (dus niet van dat 25-in-een-dozijn-
soort zoals in de Herestraat), ga ik twijfelen aan mijn nee-stem...
Met Vindicat is achter de schermen allang een compromis gesloten. Ze
krijgen een ingang en een balcon aan de nieuwe Grote Markt oostzijde,
houden minstens hun bestaande aantal vierkante meters, en gaan dus echt
niet piepen. Integendeel, ze houden zich opmerkelijk stil.
Ben Doedens
2005-06-08 17:42:09 UTC
Post by Mieghommel
Post by Joske
[...]
I.c. was destijds het grote huis van W.A. Scholten ook al prestigieus en
niet passend bij de destijds heel kleinschalige bebouwing te noemen. De
no-nonsens architectuur uit de wederopbouwperiode (er moet wel wat staan,
maar het mag niks kosten) heeft het beeld van de Grote Markt geen goed
gedaan. Het heeft wellicht nuttige, maar wel oer saaie en lelijke gebouwen
opgeleverd, gebouwen die nu vollediguit de tijd zijn.
Precies.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
Mieghommel
2005-06-08 18:05:31 UTC
Post by Ben Doedens
[...]
Het huidige gebouw van Vindicat van architect Vegter vind ik best wel
mooi, ergens. Je moet er maar eens goed naar kijken, dan zie je dat er
allerlei principes uit de klassieke architectuur op een heel grappige
wijze in een modernistisch jasje gestoken zin.
Wat betreft dat protsgeval van WA Scholtens - je hoort mensen wel
roepen dat de oostzijde qua uiterlijk teruggebracht moet worden tot hoe
het er voor 1945 uitzag. Maar dat zou dan betekenen dat wie die
inmiddels pijnlijke kitsch van Scholtens ook weer terug zouden moeten
nemen.
Aan de Grote Markt oostzijde stonden voor de bevrijding slechts een
paar echt oudere monumenten, en dat meer naar de Martinitoren toe, maar
om zulke gebouwen terug te krijgen, met al het handwerk dat eraan te
pas kwam, dat zou pas kapitalen vergen. Iets wat de Stadspartij, die
wel geijverd heeft voor dat oude beeld, maar al te graag vergeet,
waarbij ze dan - over hypocrisie gesproken - de voorstellers van het
huidige plan geldverspilling verwijt.
Ben Doedens
2005-06-08 18:27:18 UTC
Post by Mieghommel
Post by Ben Doedens
[...]
Tja, we zullen daarover wel van smaak verschillen, maar mooi vind ik het
niet. Maar het galerijgedoe ten zuiden van het Vindicat gebouw is een
toonbeeld van kleinburgerlijke utiliteitsbouw.
Post by Mieghommel
[...]
Je zou dan weer terug moeten naar de tijd voor het Scholtenshuis. Maar wie
wil dat?
Post by Mieghommel
[...]
Ach, als je het oude gemeentehuis van Zuidhorn dacht ik, verplaatst naar het
pleintje naast de Martinitoren, dan heb je in elk geval de oude Hoofdwacht
er weer staan.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
Peter Kleiweg
2005-06-08 18:38:15 UTC
Post by Mieghommel
Post by Joske
[...]
In de folder die ik bij m'n oproepkaart ontving staat dat het
glas wordt.
Mieghommel
2005-06-08 19:20:52 UTC
Post by Peter Kleiweg
In de folder die ik bij m'n oproepkaart ontving staat dat het
glas wordt.
Je hebt hoogstwaarschijnlijk gelijk, want er staat: "De gevel bestaat
uit doorzichtige materialen". Dan is er kennelijk toch, voor het beeld
naar de kiezer toe, een voorschot genomen op de architectonische
uitwerking.
Mieghommel
2005-06-10 17:30:21 UTC
Post by Mieghommel
[...]
Het geveloppervlak van het cultuurgebouw bestaat grotendeels
uit (semi-)transparante materialen. In tegenstelling tot de
oostwand zelf, die veel meer aansluit bij de gevels in de binnenstad.
Het cultuurgebouw is het 33 meter hoge ding aan het achterliggende
binnenplein (Nieuwe Markt). De passage in de folder blijkt dus wel erg
kort door de bocht.

Zie:
http://www.grotemarktberaad.nl/achtergronden/startnotitie.php

Eddy Landzaat
2005-06-08 16:39:22 UTC
Post by Peter Kleiweg
Het klinkt allemaal leuk, maar voor mij hoeft het niet zo. Ik
ben geneigd niet te gaan stemmen.
Hmmm, ik ben van mening dat mensen die niet gaan stemmen, ook niet mogen
gaan klagen wanneer het resultaat en/of de kosten tegenvallen. Voor-,
tegen- en blanco stemmers hebben dat voorrecht mijns inziens wel!
Peter Kleiweg
2005-06-08 18:45:37 UTC
Post by Eddy Landzaat
Post by Peter Kleiweg
[...]
Niet-stemmen ontneemt mijn geen rechten. Als ik blanco stem dan
stem ik het referendum goed. Misschien ben ik het wel niet eens
met het referendum, en de poppenkast die daar nu weer van wordt
gemaakt. Ik zou het prima vinden als de opkomst heel laag zou
zijn.
ÂÑTØÑ
2005-06-08 18:55:40 UTC
Post by Peter Kleiweg
Ik zou het prima vinden als de opkomst heel laag zou
zijn.
In dat geval gaat het plan door, en dat wilde je ook niet dacht ik.
Anton