Ijzerwarenzaak Folkers, A-weg 2a Groningen
Harry Perton
2007-08-31 16:49:16 UTC
Vroeger, in elk geval in 1961 nog, had je aan het begin van de A-weg,
aan de rechterkant en nog voor de Slingerij, een winkel in ijzerwaren
en gereedschappen van de familie Folkers. Daar verkochten ze een soort
van meccano, Constructor, dat gemaakt werd door Jafoworks.

Zowel de zaak als het speelgoed zijn niet te traceren op internet. Is
er iemand die zich de zaak misschien herinnert? En zo ja, wanneer is
deze opgeheven? Zijn er misschien ook nog mensen die Constructor-
materiaal bezitten?
Nini
2007-08-31 20:21:17 UTC
Post by Harry Perton
[...]
Ik herinner mij de zaak wel, en heb er ooit iets gekocht wat alleen zij te
koop hadden. Dat is wel heel lang geleden.

Op de site van de KVK staat dat het opgeheven is. Helaas niet wanneer. Dat
kost wat geld.
Post by Harry Perton
En zo ja, wanneer is
deze opgeheven? Zijn er misschien ook nog mensen die Constructor-
materiaal bezitten?
Even zoeken met Google. Daar zag ik iets te koop staan op de veilingsite's.
Over Jafoworks staat niets bij de KVK. Kan zijn dat dat niet de handelsnaam
van de firma is.
Yippee
2007-08-31 21:21:57 UTC
Post by Harry Perton
[...]
Die zaak herinner ik me nog goed. Ik meen dattie ergens in de jaren
tachtig is opgedoekt.

En wat betreft Constructor: ik heb altijd gedacht dat het achter die
winkel werd geproduceerd. Ergens op zolder heb ik nog een etalagemodel
van een reuzenrad staan, met een diameter van ongeveer een meter,
helemaal van Constructor. Omdat de gaatjes van Constructor wel dezelfde
steek hadden als die van Meccano, maar iets kleiner waren, heb ik ooit,
vele jaren geleden, het model uit elkaar gehaald, alle gaatjes wat
groter geboord, en weer in elkaar gezet met M3,5 schroefjes.

Ik ga het bouwsel niet van zolder halen (dan zie je me de komende weken
niet terug), maar misschien kan ik er wat foto's van vinden.
--
Y.

De rits is een man-onvriendelijke uitvinding
Dwarsbongel
2007-09-01 11:48:47 UTC
Post by Yippee
[...]
Leuk, die informatie! Dank je. Ik denk dat ik ook nog ergens een klein
zwart-wit foto'tje moet hebben van een zelfgemaakt bouwsel, maar ik
heb geen idee waar dat uithangt: waarschijnlijk in een onuitgepakte
verhuisdoos...
Volgens mij zaten er bij de "echte" Meccano schroefjes met "Engelse"
schroefdraad, het zogeheten Whitworth-draad, gebaseerd op de
afwijkende Engelse standaard-maatvoering, met halve, kwart en achtste
inches enzo.
(zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Whitworth)
Constructor werkte met genormeerde metrische schroefdraad, M3; een
achtste inch komt uit op 3,175 millimeter, dus bijna 0,2mm dikker dan
M3.
Niet alleen zit er een afwijking in de dikte tussen die twee soorten,
ook de "spoed" verschilt.
MRe
2007-08-31 21:46:44 UTC
Post by Harry Perton
[...]
Ik herinner me die zaak ook, maar kwam er bijna nooit dus wanneer deze is opgeheven
is ook niet inmijn herinnering bijgebleven.

Als je meer info over meccano en derivaten wil, is er het Meccanogilde, met ook een
afdeling in Groningen (althans enkele jaren geleden toen ik er contact mee had)
http://www.meccanogilde.nl/

MRe
Dwarsbongel
2007-09-01 12:04:03 UTC
Post by MRe
[...]
Dank je voor de tip.
Ik heb even op die site gekeken, maar er alleen info kunnen vinden die
te maken heeft met de "echte" Meccano.

Dw.
a***@gmail.com
2007-09-12 11:46:28 UTC
Post by Harry Perton
[...]
Ik heb nog een nieuw voorbeeldenboekje van constructor Jafoworks)
liggen. Is te koop!
a***@gmail.com
2019-09-30 22:39:28 UTC
Post by Harry Perton
[...]
Hello, I know this is years old, and I have to use Google translate, but my mother is Barbera Folkers the daughter of Jan Folkers who had the hardware store and also the toy company JaFo works. Notice ja fo is the first two letters of his given and family name. The hardware store was run by a cousin for a while after my grandfather passed, I believe it is now gone.

Andy Hanna
Redmond, Oregon, USA
boebels
2019-10-01 11:16:18 UTC
Post by a***@gmail.com
Post by Harry Perton
[...]
The shop existed at least until 1994 according to
https://www.delpher.nl/nl/kranten/ (search: Folkers ijzerhandel)

The end was apparently in April 1995 according to
https://www.dekrantvantoen.nl/
(search: Folkers ijzerhandel